Ny webshop med masser af fart og frihed
OVERBLIK
- Fælles kerne, med frihed til egen features
- Ejerskab over den visuelle front-end
- Microservice-arkitektur
OM ONLY
ONLY er et af de 20 forskellige tøjmærker, der er en del af BESTSELLER koncernen. Med 78 butikker i Danmark og omkring 730 butikker i hele Europa er ONLY et særdeles velkendt tøjmærke for kvinder og et af BESTSELLERs flagskibe.
ONLY præsenterer et bredt og skiftende produktsortiment, der både dækker tøj, accessoires, sko m.m.
HVAD VAR ONLYS UDFORDRINGER?
ONLY ønskede overordnet ejerskab over deres egen eCommerce-platform, så de kunne bevæge sig i de retninger, de gerne ville.
Grundet det manglende ejerskab skabte det besværlige arbejdsgange for dem, da det hindrede dem i at eksekvere hurtigt på ønsker og idéer til videreudvikling af platformen.
De ønskede desuden også en platform, der kunne matche deres brandidentitet og samtidig give mulighed for at tilføje unikke features, der ville give en helt særlig brugeroplevelse. På denne måde vil de kunne skabe en rød tråd mellem deres webshop og deres mange fysiske butikker.
Ligeledes oplevede ONLY en lang "time-to-market", hvor ændringer i f.eks. kampagnepriser kunne tage flere timer om at blive registreret og træde i kraft på deres webshop.
Vores samarbejde havde derfor til formål at bygge en løsning med en fælles kerne, der gav ONLY ejerskab over deres platform og håndterede deres unikke krav på den måde, de ønsker det.
LØSNINGEN BYGGER PÅ EN MICROSERVICE ARKITEKTUR
Den digitale løsning til ONLY er baseret på en microservice arkitektur, som tillader brandet at have kontrol over platformens sammensætning.
Ligesom med legoklodser er det vigtigt at have et solidt fundament for den digitale løsning.
Vi har valgt at bruge en microservice arkitektur som fundament til løsningen, da det giver mulighed for at sammensætte platformen af individuelle services, og dynamisk skalerer disse.
For ONLY og de andre brands under BESTSELLER har vi bygget et fælles fundament, der gør det muligt at integrere de bedste løsninger på markedet og tilpasse dem efter behov.
Den overordnede platform giver adgang til en stor pulje af spændende features, som muliggør at ONLY kan skalere og hurtigere åbne op for nye muligheder på platformen.
Dette giver dem friheden til at bygge videre på deres eget brand og samtidig drage fordel af en fælles kerne. Det betyder også, at andre brands, som f.eks. JACK&JONES eller VERO MODA, kan benytte de features til deres brand, hvis de har behov for dette.
Det er f.eks. integrationer til interne systemer, betalingsudbydere, fragtleverandører eller eksterne oversættelsesbureauer, der giver mening at deles om, da alle brands skal bruge dette. Imens kan brand-specifikke features holdes adskilt.
Denne fleksible arkitektur har gjort det muligt for ONLY hurtigt at kunne tilpasse sig og følge ændringer i markedet og i de geografiske regioner, de agere i.
EFFEKTIV TIME-TO-MARKET
Hurtig tilpasning af produktinformation er vigtigt for eCommerce-platforme, da det påvirker den samlede kundeoplevelse.
Optimalt set styres kampagnepriser, priser og produktstamdata i et PIM-system for at kunne sikre ensartethed på tværs af kanaler.
Samtidigt er det vigtigt med hurtige og stabile dataoverførelser til de enkelte kanaler som f.eks. webshoppen.
Med en hurtig integration mellem BESTSELLERs PIM/PLM-system og webshoppen har ONLY fået mulighed for at tilpasse deres produktstamdata og kampagnepriser på en fleksibel og effektiv måde, uden det påvirker webshoppens oppetid.
På denne måde opretholder de en konsistent brugeroplevelse på webshoppen.
EJERSKAB OVER PLATFORMEN
ONLY har i dag fået en højere grad af selvdrift og ejerskab over deres platform.
Tidligere oplevede de begrænsninger, der førte til besværlige arbejdsprocesser og hindrede dem i at eksekvere hurtigt på ønsker.
Med den nye platform kan ONLY nu bevæge sig frit i de retninger de ønsker. Dette har ikke kun givet dem større ejerskab, men det har også skabt en højere grad af kreativitet i udviklingen af deres platform.
Nu kan de skabe en rød tråd mellem deres webshop og de mange fysiske butikker, hvilket resulterer i en mere helhedsorienteret oplevelse for deres kunder.
Gennem vores samarbejde har ONLY fået en løsning, der er bygget på en fælles kerne, men samtidig giver dem friheden til at håndtere unikke features og tilføje elementer, der afspejler deres brandidentitet.
De har nu mulighed for hurtigt at implementere ændringer og opnå en mere agil og responsiv tilgang til deres eCommerce-platform.
I dag har BESTSELLER en fælles og åben platform, der er ejet af dem selv. Deres produkt- og stamdata bor centralt, så de nemt kan oprette, opdatere og udstille hele deres produktkatalog.
Med andre ord, så har vi sammen sikret BESTSELLER friheden til at arbejde videre, uden at blive begrænset af deres e-commerce løsning.