Stampe: Tradition og kvalitet klædt på til nye tider


Artikel udgivet af Uniconta, juni 2024.


Siden 1946 har buntmager-virksomheden K. V. Stampe og Sønner A/S designet, produceret og solgt eksklusivt modetøj og accessories i skind. Brandet Stampe bliver distribueret gennem både netbutik og fysiske butikker i København, Århus og Nykøbing Mors. Samtidig bliver deres produkter fra rulamsfrakker til læderbukser solgt via partnere over hele verden. Det er en virksomhed med stærke traditioner, men Uniconta har været med til at skabe en helt ny enkelhed i økonomistyringen. 

”Vi opererer på et omskifteligt marked styret af mode og trends. Heldigvis er skind er i vid udstrækning et overskudsprodukt fra fødevareproduktion, der som naturprodukt nedbrydes uden at skabe affaldsproblemer. Det er med til, at vi på den lange bane ser lyst på fremtiden,” siger Mike Stampe, der er tredje generation i familievirksomheden, medejer og ansvarlig for blandt andet økonomi.

 

”Men det er også klart, at vores verden kræver omstilling og tilpasning. Her har Uniconta været med til at bringe os videre fra nogle antikverede arbejdsgange og hjemmeprogrammerede systemer, som vi havde båret med os lidt for længe.”

Effektivisering og ny erkendelse


Da opdateringen af det gamle C5-system stoppede, var kravet et nyt økonomisystem. Undervejs i søgeprocessen stødte han bl.a. ind i Uniconta, hvor Intercompany-løsningen, der er udviklet af deres nye it-partner Retus, betyder, at data kun skal indtastes et sted i systemet, og derefter kan genbruges i regnskaberne for flere underselskaber. Når du fx registrerer et salg af en enhed, registreres det i samtidig i de øvrige relevante regnskaber.

 

På samme måde gav Uniconta adgang til en langt mere effektiv variant-styring. Det er særlig vigtigt i en virksomhed, hvor produkterne typisk kan fås i forskellige farver, størrelser eller designs, understreger han. I dag er det nok at oprette ét varenummer, og så sikrer Uniconta, at de enkelte varianter kan identificeres og følges fra lager til faktura.

 

”Begge dele var vigtige faktorer ved valget af Uniconta – og begge dele sparer os for mange arbejdstimer og holder vores økonomiske data ajour. Men lige så vigtigt er det faktisk, at dialogen med Retus har givet os nogle vigtige erkendelser. Undervejs har de været dygtige til at pege på, hvor og hvordan vi kunne forenkle og effektivisere vores forretningsprocesser. Deres konstante mantra har været: Stol på systemet – det skal nok klare det.”

Keep it simple


”Lige som mange andre virksomheder var vi overbeviste om, at vores forretning krævede helt specielle løsninger. Tilbage i 90’erne var vi pionerer på at udnytte computerens muligheder, men det havde også givet en tradition for at programmere os ud af problemerne. Resultatet var en indviklet it-struktur, der gjorde det besværligt at lave de nødvendige tilpasninger. I dag arbejder vi ud fra devisen: Gør det enkelt. Vores udgangspunkt er, at Uniconta kan løse de opgaver, vi møder – og at der ikke er brug for specialløsninger. Stort set holder det stik.”

 

Fx fik K.V. Stampe & Sønner udviklet en POS-løsning, der skulle forbinde Uniconta med det kassesystem, som de anvendte i butikkerne. Men i dag har de ganske enkelt valgt at bruge Uniconta som kassesystem – og det fungerer fint, forklarer Mike Stampe.

Styrket konkurrenceevne i et foranderligt marked


For Mike Stampe er det de store linjer, der betyder mest. Selvfølgelig er det vigtigt, at dit økonomisystem løser de daglige opgaver. Men det kan de fleste trods alt, mener han.

 

”Den mest markante forskel har været, at Uniconta og Retus i forening har været med til at fjerne overflødige systemer og gøre os mere agile. Vi får løst de daglige opgaver, men endnu vigtigere har vi styrket vores konkurrenceevne i et foranderligt marked. Og så er det da i øvrigt betryggende, at det går godt for Uniconta. For os er det vigtigt, at de fortsætter med hele tiden at udvikle produktet, så det matcher nye udfordringer.”